Március 1-jén jár le a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás befizetésének végső határideje azoknak az autósoknak, akiknek az év végén van a szerződés évfordulója. A pénz beérkezése számít, nem a feladás – figyelmeztetnek az alkuszok.
Másfélmillió gépjármű-tulajdonos – köztük 970 ezer személyautó üzembentartója - kötelező gépjármű-felelősségbiztosításának (kgfb) az évfordulója van az év végén. Az idei biztosításuk első negyedéves díját legkésőbb március elsejéig kell befizetni, a baleseti adóval együtt. Mivel március 1-jéig a pénznek be kell érkeznie a biztosítóhoz, a többnapos átfutási idő miatt postai csekken február 27-től, keddtől már senki ne próbálja rendezni az összeget. Március 1-jén, csütörtök délelőttig az átutalás, azután zárásig a biztosítók ügyfélszolgálati irodájában történő személyes befizetés a biztonságos lehetőség – figyelmeztet a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ). Az alkuszok arra is felhívják a figyelmet, hogy a bankkártyás fizetés nem egyenlő az átutalással, átfutási ideje több nap is lehet.
Bár a biztosítók kár esetén már január elsejétől fizetnek, a törvény az ügyfeleknek 60 napos díjfizetési haladékot tesz lehetővé – mondta Papp Lajos, a FBAMSZ gépjárműszekciójának elnöke. Ha azonban egy biztosító a határidő lejártáig nem kapja meg az esedékes díjösszeget, a hatályos jogszabály komoly lépésre kötelezi: már másnap törölnie kell az adott szerződést. Ezért aki eddig még nem intézkedett, mindenképpen olyan fizetési módot válasszon, hogy pénze biztosan idejében célba érjen.
A nem fizetés következményei
Az az ügyfél, akinek a díj nem fizetése miatt megszűnt a kötelező biztosítása, a fedezetlenség időtartamára fedezetlenségi díjat köteles fizetni, aminek mértéke – az autó teljesítményétől függően – idén naponta 340-760 forint között mozog. Emellett ugyanannál a biztosítónál kell újra szerződést kötnie, visszamenőleg a türelmi időre járó díjat is le kell rónia, és választási lehetőség nélkül azonnal a teljes évre járó biztosítási díjösszeget ki kell fizetnie. Ráadásul mindhárom összegre meg kell fizetni a 30 százalékos baleseti adót is. Így együtt ez már igen tetemes összeg lehet egy egyszerű személyautónál is.
A legsúlyosabb következmény ugyanakkor az lehet, ha az ügyfél a fedezetlenség időszakában kárt okoz: ilyenkor neki kell állnia a személyi sérülés esetén akár több tízmilliós kártérítést is, ami akár életre szóló fizetési kötelezettséget is jelenthet.